03-5250585

חוק השקיפות התאגידית – Corporate Transparency Act / עו"ד אדי מאירי

עושים עסקים בארה"ב באמצעות חברת LLC, שותפות מוגבלת או תאגיד אחר? חשוב שתהיו מודעים לחקיקה חדשה ולחובותיכם מכוחה.

CTA – מה זה?

בסוף שנת 2023 נכנסו לתוקף בארה"ב חובות מכח חוק השקיפות התאגידית – Corporate Transparency Act, או בשמו המקוצר CTA. מדובר בחוק פדראלי המחייב בעלי חברות פרטיות למסור לרשות המיסים האמריקנית (IRS) את פרטיהם של בעלי חברות, בעלי השליטה בחברות, אלה המוסמכים לפעול עבור החברה, ואף אלה המסייעים בהקמת החברה, דוגמת עורכי דין ורואי חשבון.
הקורא הישראלי הממוצע ישאל שתי שאלות ככל הנראה: (א) מה החידוש?; (ב) למה שרשות המיסים לא תיקח את הנתונים מרשמי החברות במדינות (states) השונות? הרי שם נמצאים כל פרטי הבעלים, הדירקטורים, נושאי המשרה וכו'.

לשתי השאלות האלה תשובה אחת: המערכת עובדת אחרת בארה"ב. במרשמים הפומביים אין שום ציון של בעלים, דירקטורים, נושאי משרה, מוסמכי דיווח וכיו"ב אחרים המכהנים בחברות פרטיות במעמד כזה או אחר. במרבית המדינות (states) (אם לא בכולן) אין שום חובה לדווח למזכיר המדינה (זה הגורם המכהן כרשם החברות) על בעלי המניות (בחברה – Inc./Ltd.) או החברים (ב-LLC), על דירקטורים או מנהלים וכיו"ב. יתרה מכך, בעלי הזכויות בתאגיד אינם חייבים בכלל לחתום על מסמכי ההתאגדות. בארה"ב יש "Organizers" – אנשים פרטיים או חברות פרטיות המגישים עבור חברה את מסמכי ההתאגדות שלה, ואין למזכיר המדינה ולו רמז בדבר מי שעומד מאחורי החברה.

כך עובדת ארה"ב. כשם שלנו הישראלים זה נשמע מטורף, לאמריקנים זה נשמע מטורף לפרסם באופן פומבי את שמות בעלי המניות של חברה פרטית…

כמובן, זו קרקע פוריה להלבנת הון ולמימון טרור, שני עניינים שארה"ב החליטה לנהל נגדם מלחמת חורמה. ומכאן…ה-CTA. לראשונה דורשת רשות המיסים לדעת מי עומד מאחורי החברות.

על מי חלה החובה? איך זה רלוונטי לישראלים?

ה-CTA חל על כל התאגידים הפרטיים. יש אמנם מספר חריגים, אבל אין שום טעם להתעכב עליהם. אם אתם בעלים, דירקטורים, מנהלים, נושאי משרה בתאגיד אמריקני פרטי, צאו מנקודת הנחה, שחלה עליכם חובת דיווח. הסבירות שאתם בעלי זכויות ישראלים בתאגיד אמריקני פרטי והחוק אינו חל עליכם נמוכה כל כך, שאין טעם להתעכב עליה.

וכאן נכנסת הזווית הישראלית. ישראלים רבים משקיעים בארה"ב, בעיקר בנדל"ן. חלק גדול מההשקעות נעשות באמצעות חברות אחריות מוגבלת – LLC (על מאפייני התאגיד הזה, יתרונותיו ומעלותיו במאמר נפרד); מיעוטם באמצעות חברות "רגילות" בעירבון מוגבל. עד עתה לא נדרשו בעלי החברות הפרטיות לדווח לאיש, שהם למעשה בעלי החברה, מנהליה או נושאי משרה בה. כעת, ישראלים יקרים, אתם פשוט חייבים.

ולמה חייבים? כי כשארה"ב לוקחת משהו ברצינות, היא לוקחת אותו ברצינות תהומית. ה-CTA מטיל סנקציות חמורות על מי שמפר את חובת הדיווח. סנקציות אלה כוללות בעיקר קנס בסך 500 $ ליום (עם תקרה של 10,000 $!!) ועד שנתיים מאסר. משהו שלא כדאי להסתבך בו.

עד מתי יש לדווח?

הדיווח תלוי במועד הקמת התאגיד. תאגידים שהוקמו עד 31.12.2023 חייבים בדיווח לא יאוחר מ-01.01.2025. תאגידים שהוקמו או יוקמו החל מ-01.01.2024 חייבים בדיווח בתוך 90 יום מיום היווסדם. תאגידים שיוקמו החל מ-01.01.2025 חייבים בדיווח בתוך 30 יום מיום היווסדם.

טוב…מה עושים תכל'ס?

צריך לטפל בענין. אמנם לתאגידים הקיימים עוד לפני 2024 יש לכאורה שנה, אבל הזמן עובר מהר ומשימות שנדחות נוטות להישכח.

משרד האוצר האמריקני ממליץ להיעזר בעו"ד או רו"ח למילוי הדו"ח. אינכם חייבים לעשות זאת כמובן, ומותר לכם לבצע את הדיווח בעצמכם. יחד עם זאת דעו, שמדובר בהוצאה סבירה בהחלט, ולא פעם בעל מקצוע ידע לחסוך לכם הרבה טרחה וצרות, והעיקר – יוודא שאתם עושים הכל כשורה. משרדנו מסייע לבעלי חברות בענין, ואתם מוזמנים ליצור קשר.

כך או כך, בעצמכם או באמצעות עו"ד, אל תדחו את הענין. טפלו בו בהקדם כדי להימנע מסנקציות כואבות.

הערה לפני סיום: שותפויות מוגבלות

יש ישראלים המשקיעים בארה"ב באמצעות קבוצות משקיעים. לא פעם קבוצת משקיעים כזו מתאגדת תחת שותפות מוגבלת. המשקיעים הם כמעט תמיד "שותפים מוגבלים" ואינם משתתפים בניהול השותפות המוגבלת. יחד עם זאת אנו ממליצים גם לכם, השותפים המוגבלים, לוודא שהשותף הכללי פועל כשורה ומגיש את הדו"ח עבור השותפות המוגבלת. בסופו של דבר זה אינטרס שלכם.