03-5250585

זכות עיכבון בכספי לקוח בדין האנגלי

האם עורך דין רשאי לעכב כספי לקוח במקרה והלקוח לא שילם את שכרו ?
כלל ידוע, על פי פסיקה מוקדמת של בתי המשפט באנגליה, כי לעורך הדין זכות עיכבון בכספי לקוח המתקבלים בידו בעקבות פסק דין או הסדר פשרה בהליך משפטי, עד לכיסוי שכרו המוסכם.
בפסק הדין Bott & Co Solicitors Ltd v Ryanair DAC [2022] UKSC 8 שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון של אנגליה ווילס, התעוררה השאלה האם זכות עיכבון של עורך הדין חלה גם במקרה בו טרם נפתח הליך משפטי בעניינו של הלקוח ואילו החייב שילם את הפיצוי ישירות ללקוח של עורך הדין ולא באמצעות עוה"ד.
במקרה המתואר בפסק הדין עורך הדין טיפל עבור לקוחותיו בתביעות לפיצוי כספי כנגד חברת התעופה, בגין עיכובים, דחיות או ביטולים של טיסות. הסדרי שכר הטרחה בין עורך הדין ללקוחותיו היה על בסיס הצלחה (no win no fee") היינו לא קיבלת לא שילמת. דרישת הפיצוי באמצעות עורך הדין כללה בתוכה גם את רכיב השכר של עורך הדין.
עד שלב מסוים חברת התעופה נהגה להעביר את הפיצוי הכספי לעורך הדין, שבדק אם הסכום שהתקבל בידו נכון ואם כן הוא ניכה את שכרו המוסכם מתוכו ואת היתרה העביר ללקוח.
ואולם, משלב מסוים חברת התעופה 'עקפה' את עורך הדין ולמעשה הגיעה להסדרים בדרישות תלויות ועומדות ישירות מול לקוחותיו של עורך הדין ולא באמצעות עורך הדין.
כפועל יוצא, חברת התעופה העבירה את כספי הפיצויים ישירות ללקוחותיו של עורך הדין, ומבלי שעורך הדין ניכה את שכרו המוסכם מתוך כספי הפיצויים, כפי שנהגו הצדדים קודם לכן.
בית המשפט קבע בפסק הדין כי משעה שעורך הדין טיפל עבור הלקוח בדרישת הפיצוי מחברת התעופה הוא קידם את הלקוח כברת דרך משמעותית לעבר קבלת הפיצוי, גם אם טרם נפתחו הליכים משפטיים.
יתרה מכך, חברת התעופה ידעה כי עורך הדין טיפל עבור הלקוח בדרישת הפיצוי וכי הלקוח לא שילם לעורך הדין את שכרו.
בנסיבות אלה קמה חובה מן היושר המוטלת על חברת התעופה להעביר לעורך הדין את שכרו, בנוסף לסכום שהועבר על ידה ללקוח.
בפסק הדין בית המשפט שם דגש על עקרון הגישה לערכאות בתביעות לסכומים קטנים ובכלל. זאת בהתחשב כי היעדר ביטחון מצדו של עורך הדין כי יקבל את שכרו מתוך כספי הפיצויים שיתקבלו עלול מחד גיסא לפגוע במוסד הסדרי שכר טרחה על בסיס הצלחה ('No win No fee') ומאידך גיסא לשפוך 'מים צוננים' על אפשרות הגישה לערכאות. קל וחומר, עת מדובר בתביעות לסכומים קטנים או באותם המקרים בהם ללקוח אין את היכולת לממן את ההליכים בתחילתם, למעט באמצעות הסדר על בסיס הצלחה עם עורך הדין.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד גיא אלקיים