03-5250585

מלכודת מס העזבון האמריקני למשקיעים ישראלים/עו"ד אברהם אהרון

משקיעים ישראלים עלולים ליפול במלכודת מס העיזבון האמריקאי
עו"ד אברהם אהרון, משרד אטינגר, אייכלר & אהרון
יתכן וישראלים הרוכשים נדל"ן בארה"ב אינם מודעים לחשיפה שלהם.
החל מ- 2008, ישראלים משקיעים בנדל"ן אמריקאי במספרי שיא. בעוד השלכות מס ההכנסה האמריקאי על השקעות אלו ידועות היטב, ישנו מס נוסף שעשוי להרע לישראלים (ומשקיעים זרים נוספים בארה"ב) במידה ומתעלמים ממנו – מס העיזבון אמריקאי.
רוב האזרחים האמריקאים אינם משלמים מס עיזבון. הסיבה לכך היא (א) נכסים המועברים לבן הזוג הנותר בחיים פטורים ממס ו(ב) ישנו פטור של 11.2 מליון דולר על נכסים המועברים לאנשים אחרים. אף על פי כן, כאשר מדובר במשקיעים שאינם אזרחים, העברות לבן הזוג חייבים במס והפטור הוא עד סכום של 60,000$ בלבד.

רק לשם המחשת ההבדל:
בואו ניקח שני אחים, אהרון וברוך, שניהם אזרחים ישראלים שגרים בתל אביב. אהרון גר בעברו בארה"ב וקיבל אזרחות אמריקאית לפני מספר עשורים. קרוב משפחה נפטר ומוריש לאהרון דירה בפארק אבניו (בעיר ניו יורק) בשווי 5 מליון דולר. ברוך יורש בית על החוף של פלורידה קיז בשווי 5 מליון דולר.
לאחר שנים שני האחים נפטרים. בהנחה ותחת בעלותו של אהרון (אזרח אמריקאי) היו נכסים בשווי כולל של פחות מ-11.2 מליון דולר כשנפטר (כולל הדירה שירש בפארק אבניו), הנכסים שלו פטורים ממס עיזבון. זאת בניגוד לעיזבון של ברוך (בהנחה ולא היו לו נכסים נוספים בארה"ב) שיהיה חייב למשרד האוצר האמריקאי למעלה מ-1.8 מליון דולר.
בואו נסביר את התוצאה. מי שאינו אזרח ואינו תושב ארה"ב ייאלץ לשלם מס על שווי הנכסים שלו בעת מותו. נכסים אמריקאים כוללים:
1. נדל"ן אמריקאי
2. מניות בחברה מסחרית אמריקאית
3. חובות של אדם אמריקאי (עם פטור מהפקדות בנק מסוימות ו"ריביות תיק" (portfolio interests);
4. ריביות בשותפויות אמריקאיות;
5. ריביות בקרנות נאמנות אמריקאיות

שיעור מס העיזבון האמריקאי מתחיל ב-26% וגדל לשיעור מקסימאלי של 40% החל ממיליון דולר.
במקרה שלנו, ברוך היה הבעלים של נדל"ן אמריקאי בשווי 5 מליון דולר. במידה והיה לו חשבון מסחר בניירות ערך ומניות אמריקאיות, כמו גוגל, פייסבוק ובואינג, גם אלו היו חייבים במס, אפילו אם חשבון המסחר שלו היה מוחזק בידי בנק ישראלי או חברת מסחר בניירות ערך.
מכאן אנו רואים שברוך משלם קרוב ל-40% משווי הנכס שלו למיסים.
דרך אגב, אם אשתו של ברוך (אשר, כמוהו, אינה אזרחית אמריקאית) ירשה אותו ונפטרה שנה לאחר מכן, העיזבון שלה יהיה חייב פעם נוספת קרוב ל-1.8 מליון דולר למשרד האוצר האמריקאי.
בואו נבחן דוגמא שדומה יותר למצבו של הקורא הממוצע: יוסף כהן, אזרח ישראלי שחי בישראל, משקיע 200,000 דולר בנדל"ן בארה"ב (אפילו אם הוא מוחזק בקרן). כשיוסף נפטר, העיזבון שלו יהיה חייב לממשל האמריקאי 42,000 דולר (200 אלף דולר – 60 אלף דולר = 140 אלף דולר כפול 30%). מדובר ב-21% מההשקעה הראשונית.

להלן החדשות הטובות…
בדומה למס הכנסה, בו אנשי המקצוע הטובים ביותר יכולים לצמצם או לדחות את נטל המס, מומחים לתכנון מס עיזבון יכולים להפחית ואפילו להיפטר לגמרי מנטל המס שלך. איני אומר שפשוט למחוק את מס העיזבון, אך ישנן דרכים להפוך אותו מחשיפה ענקית למטרד כמעט חסר השפעה.
הצעדים הללו כוללים שימוש בחברות וקרנות שאינן אמריקאיות. יחד עם זאת, שימו לב שצריך להתחשב גם בהשלכות מס הכנסה כאשר משתמשים בישויות הללו.
ישנן שלוש סיבות עיקריות בגללן ישראלים אינם דואגים לעצמם לתכנית מס עיזבון אמריקאי יעילה:
1. מטבע הדברים רוב האנשים חשים אי נוחות במחשבה על מותם. כיוון שאף אחד מאיתנו אינו יודע מתי הוא עתיד למות, אין איזשהו שלב טבעי שבו אנחנו מהרהרים על המס שיוטל על הנכסים שלנו בעת פטירתנו.
אמריקאים יודעים שמדי שנה, עם בוא אפריל, עליהם להגיש החזר מס הכנסה. מס העיזבון פחות גמיש. הוא תקף לכולם, לא רק עבור ישראלים.
2. כיוון שאין מס מוות ישראלי, משקיעים ישראלים בנכסים בארה"ב אינם מודעים לעובדה שבכלל קיים מס עיזבון אמריקאי.
3. מסיבה כלשהי, אנשים חושבים שה-IRS (שלטונות מס ההכנסה בארה"ב) לא ישים לב למותם ושאם ה-IRS לא שם לב אז הוא לא ירדוף אחריהם לארץ (שמעתי זאת מיותר מלקוח פוטנציאלי אחד).
בואו נתייחס לסיבה מספר 3. אמנם יתכן ולא ייוודע ל-IRS על מותו של ישראלי (לפעמים הם גם לא מעודכנים על פטירתו של אזרח אמריקאי) אך ישנן מספר דרכים בהן ה-IRS כן יעלה על זה.
1. במידה והגשתם החזר מס אמריקאי, היורשים או המוציא לפועל שלכם יצטרכו להמשיך להגיש החזר מס אמריקאי בשנה שלאחר מותכם.
כעורך דין, איני יכול לומר לכם עד כמה כדאי להימנע מאימוץ הגישה הזאת, אבל שמעתי שאחת הדרכים להימנע מעיזבון מס אמריקאי הינה להיפטר מהנדל"ן האמריקאי שברשותך מיד לפני מותך. כמובן, ניתן לעשות זאת אך ורק אם הנכסים האמריקאים שלך מוחזקים בחברה בע"מ (LLC) או ישות אחרת והיורשים שלך ומנהלי החברה בע"מ מוכנים להתחייב לבצע הונאה בשמך… וה-IRS מסכים לקבל את העובדות כפי שתוארו במרמה. שימו לב, יתכן והמהלך יוביל להשלכות מס הכנסה לא נעימות עבורך ועבור היורשים שלך ויתכן והיורשים שלך יאבדו מספר הטבות הכנסה.
לאמתו של דבר, איני מאמין שמשהו באמת השקיע בכך מחשבה מעמיקה וערך ניתוח מדויק. בעוד אני יכול לראות כיצד אדם פזיז יסמוך על עצמו ועל הכישורים שלו כדי לבצע הונאה, איני יכול לתאר לעצמי שמשהו באמת יכול להניח שהיורשים שלו, מיד לאחר מותו, יהיו בעלי הידע וההבנה הדרושה על מנת לבצע את המהלך הזה בהצלחה.
2. במידה ואתם הבעלים הישירים של נכס, כאשר היורשים שלך ינסו להעביר את שטר המכר יתכן ויתבקשו להביא ראייה להחזר מס שהוגש.
3. במידה והמניות האמריקאיות שלך מוחזקות בחשבון בנק (אפילו בנק ישראלי) אל תהיו מופתעים אם הבנק ידרוש הוכחה להגשת החזר מס עיזבון לפני שיעביר את הבעלות על החשבון לאדם אחר. למדנו כבר מה-FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act – חוק פטקא) שבנקים ישראלים ימסרו את הפרטים שלכם ל-IRS.
אם כן, תכננו קדימה ודאגו להעביר את הנכסים שלכם ליורשים שלכם, ולא לממשל האמריקאי.